неділю, 24 травня 2015 р.


Об'єднання громад: де межа між добровільністю та примусом?

Минулої п'ятниці , 22 травня, вчергове у сесійній залі Буської районної ради обговорювали питання об'єднання громад Буського району. Цього разу переконати сільських, селищних голів приїхали представники львівського офісу реформ: Орест Матвіїшин, керівник офісу та Андріан Фітьо, економічний експерт


  Безпосередні автори реформи уявляли собі спроможну громаду, як цілісне територіальне об’єднання, що має в своєму арсеналі близько 30 гектарів землі і 5 тис населення, відстань від адмінцентру має охоплювати 20-25 кілометрів доріг з твердим покриттям, щоб у випадку надзвичайної ситуації час прибуття карети «швидкої» чи наряду пожежної допомоги не перевищував 30 хвилин. А крім нормальних шляхів, між населеними пунктами ще має бути належне інформаційне сполучення (телефон, Інтернет).
  Але не потрібно забувати про наше рідне бездоріжжя, у нашому районі є села, до яких немає дороги, а є лише напрямок. Щодо  Інтернету, то тут  більшість населених пунктів просто обділені. Так у селах, які і сільрадою не розжилися, про інші блага цивілізації годі й думати. А за відсутності такого елементарного сполучення про яку адміністративно-територіальну реформу можна говорити? Хіба що мріяти і то тихенько.
  Проте, є тут й інший бік – у об’єднаних громад, не зважаючи на відсутність доріг і зв’язку, з’являться власні виконавчі органи, що забезпечить їм нові повноваженя і доступ до ресурсів на місцях. Про те, як це буде реалізовано поки що невідомо.
 Отож, про реформу не просто говорять, а активно намагаються втілити в життя до кінця липня. Принаймні на такому кінцевому терміні наполягає Геннадій Зубко – Віце-прем’єр-міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і один з ідеологів реформи децентралізації.
 Зрозуміло, що для впровадження будь-яких змін і реформ необхідні кошти. Так, влада обіцяє громадам, які добровільно об’єднаються, виділити державну субвенцію. Цікаве питання – звідки візьмуться кошти. Цього чомусь ніхто пояснити не може. Поки що відповідь така: відповідне фінансування буде закладено в бюджеті на наступний бюджетний рік. А за рахунок яких надходжень – не афішується. Турбує дилема: якщо гроші на субвенцію є, то чому її не видають зараз, а в прямому сенсі мучать народ «тотальною економією»? Адже проблем у громад вище даху і грошей просто критично не вистачає. 

 Голова Буської районної ради Володимир Замроз висловив своє бачення територіальної реформи
  Як один з варіантів матеріального забезпечення нових громад є податкова перетрубація. За словами Ореста Матвіїшина, бюджети громад формуватимуться по-іншому – більше грошей залишатимуться на місцях. Так, за задумом реформаторів доходи більшості районних центрів та частини сільських бюджетів суттєво зростуть за рахунок запровадження акцизного податку з роздрібного продажу алкоголю й тютюну. Але мабуть наші реформатори не знають, що в селах, де проживає кілька сотень людей (а то й десятків), де немає виробництва і працює один магазин на 4 населені пункти, акцизу буде, як кіт наплакав. 
  При цьому законотворці обіцяють повертати до місцевих бюджетів 60% від податку на доходи фізичних осіб, що є одним із бюджетоутворюючих навіть у найбідніших селах. Таким чином, жодна система міжбюджетного регулювання за відсутності достатньої кількості населення та податкової бази не може забезпечити створення системи самодостатніх громад.
  Хто ж працюватиме замість сільрад?
Закон передбачає обрання у селах і селищах старост, які мають представляти інтереси жителів села у виконавчому комітеті. Які функції матиме староста – достеменно невідомо. А виглядає все так, ніби його посада буде суто номінальною без жодних повноважень, окрім участі у формуванні бюджету і голосуваннях на засіданні виконкому. Тобто реальних управлінських функцій чи суттєвого впливу він не матиме. Питання в тому, що теж саме могли б робити, наприклад депутати ради, бо саме вони ухвалюють місцевий бюджет і їхній голос практично завжди є вирішальним. Конституційними нормами організації місцевого самоврядування взагалі не передбачено посади сільського старости, тобто треба вносити зміни до Конституції перед тим, як обирати старост. 
Як пояснює Орест Матвіїшин, у старости будуть загальні і конкретні обов’язки. Конкретні повноваження й обов’язки старост визначатимуть самі члени громади – їх чітко прописуватимуть в рішеннях сільських і селищних рад про самоліквідацію і делегування повноважень старостам. Тут же громади записуватимуть умови, за якими вони об’єднуватимуться, і умови розподілу коштів у новоствореній громаді.
Почекаймо ще трошки
 У мешканців Надбужжя залишається ще тиждень, щоб остаточно визначитися зі своїм майбутнім – скласти перспективні плани об’єднання громад і подати їх на розгляд обласної ради. Але, як зазначив перший заступник голови Буської РДА Микола Чучман, навіть якщо облрада погодить ці плани і передасть їх до Верховної Ради, то не факт, що вони таки будуть втілені в життя. А можливо, що цього об’єднання взагалі не буде, бо спочатку треба внести відповідні зміни до Конституції і відповісти ще на ряд нагальних питань (зокрема, щодо повноважень посадовців і штатів виконавчих органів) на рівні Законів. Чи будуть обіцяні ремонти доріг, квітучі школи і працюючі лікарні, великі державні субвенції і благодать для всіх без винятку – побачимо вже незабаром. Зараз зрозуміло лише одне – громади втратять орган місцевого самоврядування.

7 коментарів :

  1. Буський район-83 населених пункти (1 місто, 2 селища, 80 сіл) входять до складу міської (Буської), двох селищних (Красненської, Олеської) та 24 сільських рад.
    "Жителі цього населеного пункту будуть самі вибирати старосту"-(З виступу п.Матвіїшина),тобто по його логіці має бути 80 старост,а хто буде таку армію "дармоїдів" фінансувати.
    "Будете мати дотацію від держави на освіту і медицину" (з виступу п.Матвіішина),а на культуру,хто буде давати?Враження складається,що ця людина сама не вірить в те,що говорить і мабуть, що ця людина пенсійного віку,а з такого радянського гвардійця відповідальності "нуль".Головне,що всі уважно слухають і в нікого не виникає зауважень і запитань,повний радянський,"ОДОБРЯМС".Це ж потрібно спочатку інформаційно-роз"яснювальну кампанію провести депутатам на своїх округах,головам сільських,селищних рад,дати час громаді подумати і обговорити це питання.Є шанс підняти свій рейтинг перед виборами і ніхто не хоче брати на себе відповідальність!

    ВідповістиВидалити
  2. Шановні, а може це робиться для того щоб вбити остаточно село. І справді керівник львівського офісу реформ виглядає повним дилетантом, нас мають за дурнів!!!

    ВідповістиВидалити
  3. Буське радіо піарить Чучмана????? Там крім нього такі слова казали самі сільські голови, а приписали йому!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Але, як зазначив перший заступник голови Буської РДА Микола Чучман, навіть якщо облрада погодить ці плани і передасть їх до Верховної Ради, то не факт, що вони таки будуть втілені в життя. А можливо, що цього об’єднання взагалі не буде, бо спочатку треба внести відповідні зміни до Конституції і відповісти ще на ряд нагальних питань (зокрема, щодо повноважень посадовців і штатів виконавчих органів) на рівні Законів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Про децентралізацію,варто передивитися це відео,як наші сусіди підходять до цього питання,а не поливають один,одного брудом!
      https://youtu.be/Be2CUNCDwOI
      http://youtu.be/8hs6TThmzvA

      Видалити
    2. 4 дні тому - Автор відео 5 канал. Варто подивитися!
      http://5.ua ГОСТІ: Мирослав Пітцик Виконавчий директор Асоціації міст України Олег Синютка Голова Львівської ОДА Володимир Гусак ..
      https://youtu.be/OcH7vlndC0g

      Видалити
  4. НАДРУКУЙТЕ, КОЛИ ПОХОРОН БУСЬКОГО РАЙОНУ !

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. А що п.Лаврін може порадити крім загальних фраз?Є констатація фактів і закон про децентралізацію!
      Прийдіть на районні ЗМІ і прокоментуйте своє бачення,як вийти із ситуації.

      Видалити